Valkohait ja Taskuravut tutkivat merta Virkkulassa

Virkkulan päiväkoti rytmittää vuotta teema­työskentelyllä, joka antaa lapsen oppia itse tekemällä ja oivaltamalla. Kuvat: Veikko Somerpuro

Helsinkiläinen päiväkoti rytmittää vuotta teematyöskentelyllä, joka antaa lapsen oppia itse tekemällä ja oivaltamalla.

Virkkulan päiväkotiin ilmestyi viime elokuussa uusi, hauska tyyppi. Se on Merisaukko. Se opetti aluksi lapsia tekemään merimiessolmuja.

Lapset tutustuivat samalla myös Merirapuihin. Ne antoivat lasten maistaa, miltä maistuu suolainen ja makea vesi ja murtovesi.

Hahmot esittäytyivät päiväkodin lapsille tilaisuudessa, jossa paljastettiin, mihin aiheeseen toimintavuoden aikana erityisesti tutustutaan. Virkkulassa joka vuodelle valitaan jokin teema, jota tutkitaan. Työskentelyä kutsutaan teematyöskentelyksi.

Tämän vuoden teema on meri. Se tuntuu luontevalta, sillä päiväkoti sijaitsee Helsingin Kruununhaassa ihan lähellä merta.

– Teematyöskentelyn tavoitteena on innostaa lasta ajattelemaan, oppimaan ja tutkimaan, sanoo Virkkulassa työskentelevä varhaiskasvatuksen opettaja Tiina Kauppinen.

Aikuiset päättävät teeman, lapset etenemisjärjestyksen

Teeman valitsevat päiväkodin aikuiset. Aiempina vuosina teemoja ovat olleet esimerkiksi metsä sekä valo ja varjo.

Keväällä kasvattajat ideoivat aihetta löysästi, Kauppinen kuvaa. Lapsille ja vanhemmille teema esitellään elokuussa starttitilaisuudessa. Perheet pääsevät mukaan teemaa käsittelemään, sillä niin lapset voivat pohtia sitä myös kotona.

Parhaimmillaan teematyöskentely on huikea seikkailu.

Startissa lapsille esittäytyy hahmo, joka virittää tunnelman ja innostaa teemaan. Sitä varten meriaihetta esittelemään ideoitiin Merisaukon hahmo. Kasvattajilla on myös muita, omia roolihahmoja, jotka vievät teemaa eteenpäin hoitovuoden aikana.

On paljon kiinni lapsista, mitä teemassa tutkitaan, Kauppinen kertoo. Aikuiset tallentavat aluksi videoille lasten pohdiskelut ja keskustelut. Niistä käy ilmi, mitä kaikkea lapset jo tietävät teemasta ja mikä heitä siinä kiinnostaa.

– Lapset miettivät yhdessä, mitkä ovat heille tärkeitä tai mielenkiintoa herättäviä asioita teemassa.

Kaikki lapset katsovat kaikkien pienryhmien videot.

– Niistä poimitaan sisältöjen avainsanat, joita sitten aletaan tutkia lapsen kanssa. Esimerkiksi meriteemasta nousivat esiin avainsanat eläimet, kasvit, meren historia ja ihmisen toiminta merellä ja meren ääressä.

Lapset äänestävät salaisessa äänestyksessä, mitä ilmiötä ryhdytään tutkimaan ensimmäiseksi. Ensimmäisenä tutustuttiin mereneläviin.

Valittuihin asioihin lapset alkavat tutustua pysyvissä pienryhmissä, joita kutsutaan tutkimusryhmiksi. Lapset keksivät tuumaustalkoissa tutkimusryhmille hyvät nimet. Niin syntyivät muun muassa ryhmät Taskuravut, Valashait ja Valkohait.

Teema läpäisee kaiken toiminnan

Virkkulan lapset ovat tutkineet meriteemaa muun muassa muskarissa, draamassa, askarteluissa ja monilla retkillä, joita päiväkoti tekee.

Retkillä on käyty tähän mennessä esimerkiksi Helsingin Lauttasaaressa, Hietaniemen hiekkarannalla ja Tervasaaressa. Se on Kruununhaan vieressä sijaitseva pieni saari, jonne pääsee kapeaa pengertietä.

Hait ja Ravut tutkivat retkillä muun muassa vettä, hiekkaa ja levää. Käytössä ovat kaikki aistit ja vähän tutkimusvälineistöäkin. Lapset päättelivät, miltä meri näyttää, tuoksuu, kuulostaa ja vähän maistuukin.

– Mielenkiinnonkohteet tulevat suoraan lapsilta. Siksi he ovat sitoutuneita oppimaan ja kehittämään ajattelun taitojaan. Teematyöskentely kartuttaa vuorovaikutustaitoja ja antaa tilaisuuden harjoitella itsensä ilmaisua. Se myös opettaa lapsille tieto- ja viestintäteknologioita.

Teematyöskentelyä on käytetty toimintatapana Virkkulassa vuosikausia.

– Se kokoaa päiväkodin yhteisen asian ääreen. Teema saa laajentua uusiin ulottuvuuksiin sen mukaan, mihin lapset sitä ohjaavat. Se saa rönsyillä.

– Siinä ilmenee uteliaisuus, halu tietää ja kokeilla. Sen avulla opitaan menneestä, tutkitaan ympärillä olevaa maailmaa ja mietitään tulevaisuutta.

Osin teematyöskentelyllä pidetään Virkkulassa yllä päiväkodin perinteistä henkeä.

Seikkailu ja mielekäs tapa ymmärtää maailmaa

Teematyöskentely sopii päiväkodissa melkein kaikkeen toimintaan, Tiina Kauppinen sanoo.

– Parhaimmillaan teematyöskentely on huikea seikkailu, kun sitä ei ole liikaa suunniteltu etukäteen. Teeman käsittelyä vievät silloin eteenpäin lasten mielenkiinnon kohteet ja heidän toiveensa.

Sen avulla jokaiselle lapselle voidaan löytää oma mielekäs tapa oppia ja ymmärtää maailmaa, hän sanoo. Asioita voi lähestyä myös mielikuvituksen ja draaman keinoin.

– Tällainen työskentely tuo kasvattajille monipuolisuutta työhön ja kaikille ihania muistoja osana yhteisöä.

Tällainen työskentely tuo kasvattajille monipuolisuutta työhön.

Hän kertoo, että teema voi olla välillä tauolla. Silloin on aika keskittyä muihin oppimistavoitteisiin ja projekteihin. Esimerkiksi Virkkulassa lapset liikkuvat lähiympäristössä paljon. Koko kaupunki toimii oppimisympäristönä.

Virkkulassa pidetään tärkeänä, että vanhemmat tuntevat hyvin päiväkodin arkea ja kaikkia lapsia. Vanhemmat pysyvät ajan tasalla pedagogisten viikkokirjeiden avulla. Lapset pääsevät vaikuttamaan siihen, mitä vanhemmille kerrotaan. Juhlat ja muut tapahtumat juhlistavat yhteistä vuotta myös teeman näkökulma huomioiden.

– Merellisiä lauluja ja merellisiä esityksiä voidaan nähdä tänä vuonna kevään juhlissa ja muissa tapahtumissa muita vuosia enemmän, Kauppinen vinkkaa.

Lapsen vesivärityö.

Meriteemasta on ammennettu myös taidetunneilla. Hai on yhden eskarilaisen voimaeläin.

Kaksi päiväkotia, jotka tunnetaan retkistä ja luovasta hengestä

Virkkula ja sanahenkinen päiväkoti Vironniemi sijaitsevat Kruununhaassa, Helsingin historiallisessa keskustassa. Päiväkodeilla on yhteinen johtaja Kristiina Ahlstedt.

Virkkulan kaksi keltaista taloa rakennettiin 1900-luvun alussa. Ne sijaitsevat yliopiston rakennusten naapurissa Oikokadulla. Talot ovat asemakaavalla suojeltu arvokohde. Päiväkoti remontoitiin muutama vuosi sitten.

Vironniemi toimii Rauhankadulla 1800-luvun lopulla rakennetun kivitalon ensimmäisessä kerroksessa.

Myös Vironniemi käyttää teematyöskentelyä. Päiväkodeilla on kuitenkin eri teemat. Virkkulassa lapset saavat vaikuttaa vuositeeman sisältöihin vahvemmin. Vironniemessä painotetaan enemmän taidekasvatusta.

Päiväkoteja yhdistää sama henki. Etenkin Vironniemi tunnetaan pääkaupungissa hippipäiväkotina, jonka luovaa henkeä ja retkeilyä on ihmetelty netin keskustelupalstoilla asti. Päiväkotien hengen loi pitkälti entinen pitkäaikainen johtaja Kirsti Hakkola.

Vironniemessä yhteyttä koteihin pidetään tekemällä omaa lehteä, jonka nimi on Viesti. Se ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Tarkoitus on tutustuttaa päiväkodin lapset ja vanhemmat paremmin toisiinsa.

Jokaiseen lehden numeroon haastatellaan kaikki päiväkodin lapset. Lehdessä lapset kertovat heille tärkeistä asioista: joltakin on irronnut kaksi hammasta yhtä aikaa ja toiselle on syntynyt sisarus. Lehti haastattelee myös vanhempia. Lehteä luetaan kotona ahkerasti.

Jaana Laitinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *