Selkeyttä nimikkeisiin

Tehtävänimikkeiden kirjo kuvaa sosiaalialan korkeakoulututkinnon laajoja ura- ja työmahdollisuuksia. Nimikkeiden moninaisuus kuitenkin aiheuttaa myös hämmennystä.

Talentian tuoreimman vastavalmistuneiden urapolkuselvityksen mukaan sosiaalialan korkeakoulututkinnon suorittaneet tekivät työtä yli 80 erilaisella tehtävänimikkeellä. Samaisessa urapolkuselvityksessä ilmeni, että opintojensa aikana näistä vuosina 2017 ja 2018 valmistuneista sosiaalialan korkeakouluopiskelijoista kolme neljästä teki sosiaalialan palkkatöitä.

Nimikkeiden moninaisuus aiheuttaa hämmennystä ja tietämättömyyttä siitä, mikä tutkinto minkäkin tehtävänimikkeen takaa löytyy.

– Kun vastavalmistunut laillistettu sosiaalihuollon ammattihenkilö aloittaa työnhaun, voi tehtävänimikkeiden takaa löytyvän koulutusvaatimuksen selvittäminen vaatia välillä salapoliisin taitoja, toteaa opiskelija-asiamies Tiia Pesonen.

Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki ei ole tiivistänyt sosiaalialan tehtävänimikkeiden kirjoa. Pesonen on kuitenkin ilahtunut siitä, että ensimmäistä kertaa vuoden 2020 urapolkuselvityksessä esiin nousi sosionomi tehtävänimikkeenä.

On asiakkaiden, työntekijän ja työnantajan etu, että työntekijän tutkinto on esillä tehtävänimikkeessä.

– Talentian tavoitteena on, että ammatinharjoittamisoikeutta kuvaavat tehtävänimikkeet sosionomi, geronomi ja kuntoutuksen ohjaaja otetaan käyttöön sosiaalityöntekijän tapaan, Pesonen kertoo.

Hän perustelee tavoitetta sillä, että sen lisäksi, että tehtävänimikkeiden moninaisuus herättää hämmennystä, se tekee alan tehtävistä ja tutkintovaatimuksista vaikeita ymmärtää.

– On asiakkaiden, työntekijän ja työnantajan etu, että työntekijän tutkinto on esillä tehtävänimikkeessä.

Sama pätee myös työpaikkailmoituksiin. On kaikkien etu, että ilmoituksessa käy ilmi jo tehtävänimikkeen tasolla millaista osaamista ja millainen tutkintovaatimus kyseiseen tehtävään on. Tällä varmistetaan myös se, että paikkaa hakevat ne, joilla on vaadittava tutkinto ja tehtävään tarvittava osaaminen.

– Tämä tuo läpinäkyvyyttä, lisää luottamusta ja pitää esillä laillistettujen ammattihenkilöiden vastuita ja velvollisuuksia, joita sosiaalihuollon ammattihenkilölakiin on kirjattu, Pesonen perustelee.

Opiskelija-nimike käyttöön

Talentian koulutuspoliittisessa ohjelmassa esitetään, että työpaikoilla otetaan käyttöön tehtävänimikkeet, jotka kuvaavat tilannetta suhteessa siihen, missä vaiheessa työntekijä on matkalla laillistetuksi ammattihenkilöksi. Jos tutkinnon suorittaminen on kesken, ja työntekijä toimii tilapäisesti sijaisena ammatissa, käytetään sosiaalityöntekijäopiskelija- tai sosionomiopiskelija-nimikettä.

Näin tilapäisenä toimivat tulevat ammattihenkilöt erottuvat jo valmistuneista ja toisaalta kentällä olevista alan työharjoittelijoista, jotka suorittavat tutkintovaatimuksensa mukaista harjoittelua. Harjoittelua suorittavien opiskelijoiden kohdalla Talentia suosittaa käytettäväksi harjoittelija-tehtävänimikettä.

– Tavoitteemme opiskelijoiden tehtävänimikkeiden osalta liittyy ennen kaikkea työntekijöiden ja asiakkaiden oikeusturvaan. Tehtävänimikkeeseen sisältyy ammatillinen vastuu, toteaa Pesonen ja ottaa esimerkin terveydenhuollon puolelta, jossa vasta valmistumassa olevien kandidaattien nimike on selkeästi näkyvissä ja erotettavissa jo valmistuneista lääkäreistä.

Pesonen muistuttaa, että on vielä paljon tehtävää ennen kuin sosiaalialan laillistettujen ammattihenkilöiden tutkinnot ja osaaminen tunnistetaan yhdistyneessä sosiaali- ja terveydenhuollossa.

– Tehtävänimikkeet eivät varmasti koskaan tule supistumaan yhden, tai edes kahden käden sormilla laskettaviksi. Ja tämä on myös sosiaalialan tuomien työmahdollisuuksien rikkaus. Tiivistämisen varaa kuitenkin on. Toivomme, että tulevaisuudessa entistä useampi sosiaalialan korkeakoulutettu työllistyy tutkintonimikettään vastaavalla tehtävänimikkeellä.

Kristiina Koskiluoma

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *