Monipuolinen leikki parantaa taaperon oppimismahdollisuuksia. Kasvattajana voit tukea lapsen leikkiä.

 

 

Mist√§ alle kol¬≠me¬≠vuo¬≠tiai¬≠den las¬≠ten leikki muo¬≠dos¬≠tuu? Miten var¬≠hais¬≠kas¬≠vat¬≠ta¬≠jan olisi hyv√§ tukea leik¬≠ki√§ lap¬≠sen kehi¬≠tyk¬≠sen n√§k√∂kulmasta?

Alle kol¬≠me¬≠vuo¬≠tiai¬≠den las¬≠ten leikki koos¬≠tuu suu¬≠rim¬≠maksi osaksi esi¬≠ne¬≠lei¬≠kist√§. Esineleikiss√§ lelua tai mate¬≠ri¬≠aa¬≠lia tut¬≠ki¬≠taan, kokeil¬≠laan tai sit√§ k√§y¬≠te¬≠t√§√§n johon¬≠kin tar¬≠koi¬≠tuk¬≠seen, mutta sill√§ ei kui¬≠ten¬≠kaan ole viel√§ omaa tah¬≠toa tai tarinaa.

‚ąí Vaikka ker√§t¬≠ty¬≠jen havain¬≠to¬≠jen perus¬≠teella on sel¬≠v√§√§, ett√§ alle kol¬≠me¬≠vuo¬≠ti¬≠aat lap¬≠set leik¬≠ki¬≠v√§t var¬≠hais¬≠kas¬≠va¬≠tuk¬≠sessa eni¬≠ten esi¬≠ne¬≠leik¬≠kej√§, muo¬≠dos¬≠tuu kai¬≠ke¬≠ni¬≠k√§is¬≠ten las¬≠ten leikki sek√§ esine‚ÄĎ, rooli- ett√§ s√§√§n¬≠t√∂¬≠lei¬≠keist√§, pai¬≠not¬≠taa kas¬≠va¬≠tus¬≠tie¬≠teen dosentti Jyrki Reunamo.

H√§n on tut¬≠ki¬≠nut las¬≠ten toi¬≠min¬≠taa p√§i¬≠v√§¬≠ko¬≠deissa. Aineisto on ker√§tty havain¬≠noi¬≠malla p√§i¬≠v√§¬≠ko¬≠tien arkea Kehitt√§v√§ Palaute ‚ÄĎmene¬≠tel¬≠m√§n avulla.

Leikki muuttuu i√§n my√∂t√§

Pienen lap¬≠sen lei¬≠kin kehi¬≠tyk¬≠sess√§ on n√§h¬≠t√§¬≠viss√§ sel¬≠ke√§ muu¬≠tos ajan kuluessa: lap¬≠sen koke¬≠mus¬≠ten pain¬≠opiste siir¬≠tyy t√§m√§n¬≠het¬≠ki¬≠sist√§ ais¬≠ti¬≠muk¬≠sista havain¬≠toi¬≠hin ja ajal¬≠li¬≠sesti ja pai¬≠kal¬≠li¬≠sesti pysy¬≠v√§m¬≠piin raken¬≠tei¬≠siin. Leikkiin vai¬≠kut¬≠ta¬≠vat lap¬≠sen hen¬≠ki¬≠l√∂¬≠koh¬≠tai¬≠nen kehi¬≠tys ja kiin¬≠nos¬≠tuk¬≠se¬≠nai¬≠heet sek√§ peda¬≠go¬≠gi¬≠set toi¬≠min¬≠ta¬≠ta¬≠vat ja oppimisymp√§rist√∂.

Esineleikeissä on syvällisen työstön hetkiä.

Alle kol¬≠me¬≠vuo¬≠tiailla p√§i¬≠v√§¬≠ko¬≠din muut toi¬≠min¬≠not, kuten hoito, ruo¬≠kailu ja lepo, vie¬≠v√§t suu¬≠ren osan var¬≠hais¬≠kas¬≠va¬≠tus¬≠p√§i¬≠v√§√§. Siksi lei¬≠kin suh¬≠teel¬≠li¬≠nen osuus var¬≠hais¬≠kas¬≠va¬≠tuk¬≠sen arjessa j√§√§¬≠kin pie¬≠nem¬≠m√§ksi kuin muilla lapsilla.

Esineleikki√§ har¬≠vi¬≠nai¬≠sem¬≠pia 1‚Äď3‚ÄĎvuotiaille lap¬≠sille ovat roo¬≠li¬≠lei¬≠kit, joissa leluilla tai lap¬≠sella on jokin rooli ja motiivi toi¬≠min¬≠nal¬≠leen. S√§√§nt√∂leikkej√§ alle kol¬≠me¬≠vuo¬≠ti¬≠aat lap¬≠set leik¬≠ki¬≠v√§t kai¬≠kista v√§hi¬≠ten. S√§√§nt√∂leikkej√§ ovat esi¬≠mer¬≠kiksi pelit ja kil¬≠pai¬≠lut, joi¬≠den s√§√§n¬≠n√∂t ovat val¬≠miiksi m√§√§¬≠ri¬≠tel¬≠tyj√§ ja annettuja.

Leikkien pain¬≠opis¬≠teet vaih¬≠te¬≠le¬≠vat lap¬≠sen kas¬≠vaessa. Esineleikkeihin kulu¬≠tettu aika v√§hen¬≠tyy i√§n my√∂t√§, kun mui¬≠den lei¬≠kin muo¬≠to¬≠jen, kuten rooli- ja s√§√§n¬≠t√∂¬≠leik¬≠kien, m√§√§r√§ samalla lis√§√§ntyy.

Taaperoilla esineleikit vievät oppimista eteenpäin

Mutta miten mei¬≠d√§n tulee suh¬≠tau¬≠tua eri ik√§¬≠kausien leik¬≠kei¬≠hin? Tulisiko mei¬≠d√§n pai¬≠not¬≠taa 1‚ąí3‚ÄĎvuotiailla esi¬≠ne¬≠leik¬≠kej√§, 4‚Äď5‚ÄĎvuotiailla roo¬≠li¬≠leik¬≠kej√§ ja esio¬≠pe¬≠tuk¬≠sessa s√§√§nt√∂leikkej√§?

Jyrki Reunamo on tut¬≠ki¬≠nut my√∂s lap¬≠sen sitou¬≠tu¬≠nei¬≠suutta eri leik¬≠kei¬≠hin. Mit√§ syvem¬≠min lap¬≠sia syven¬≠tyy ja ty√∂s¬≠t√§√§ leik¬≠kies¬≠s√§√§n asiaa, sit√§ enem¬≠m√§n h√§n voi tilan¬≠teessa oppia. Sitoutuminen mit¬≠taa n√§in lap¬≠sen oppi¬≠mis¬≠mah¬≠dol¬≠li¬≠suuk¬≠sia tilan¬≠teessa. Havaintojen perus¬≠teella alle kol¬≠me¬≠vuo¬≠tiailla esiin¬≠tyi esi¬≠ne¬≠lei¬≠keiss√§ pal¬≠jon syv√§l¬≠li¬≠sen ty√∂s¬≠t√∂n hetki√§.

Ei pid√§ pyrki√§ ‚ÄĚkorkeatasoiseen‚ÄĚ vaan monipuoliseen leikkiin.

Esineleikit ovat­kin tulos­ten perus­teella käy­tän­nössä hyvä tapa paran­taa taa­pe­roi­den oppi­mis­mah­dol­li­suuk­sia. Kehittyvät esi­ne­lei­kit ovat pohja esi­mer­kiksi ajat­te­lun ja loo­gi­sen päät­te­lyn kehittymiselle.

‚ąí  Pedagogisesti aja¬≠tel¬≠len t√§r¬≠ke√§√§ alle kol¬≠me¬≠vuo¬≠tiaille on kehit¬≠tyv√§ esi¬≠ne¬≠leikki. Se, ett√§ esi¬≠ne¬≠lei¬≠kiss√§ on mah¬≠dol¬≠li¬≠suus syvem¬≠p√§√§n ja muut¬≠tu¬≠vaan prosessiin.

L√§hde: Jyrki Reunamo: 1‚Äď3‚ÄĎvuotiaiden las¬≠ten esi¬≠ne¬≠lei¬≠kit, roo¬≠li¬≠lei¬≠kit ja s√§√§n¬≠t√∂¬≠lei¬≠kit. leikkipaiva.fi

Tarinallisuutta esineleikkeihin

Vaikka taa¬≠pe¬≠rot leik¬≠ki¬≠v√§t v√§h√§n s√§√§nt√∂- ja roo¬≠li¬≠leik¬≠kej√§, ovat nekin lap¬≠sen kehi¬≠tyk¬≠sen kan¬≠nalta mer¬≠kit¬≠t√§¬≠vi√§ lei¬≠kin muo¬≠toja. S√§√§nt√∂- ja roo¬≠li¬≠lei¬≠kit nimit¬≠t√§in sis√§l¬≠t√§¬≠v√§t tut¬≠ki¬≠muk¬≠sen perus¬≠teella pal¬≠jon syv√§l¬≠li¬≠sen ty√∂s¬≠t√∂n hetki√§.

‚ąí  Erityisesti roo¬≠li¬≠leikki on taa¬≠pe¬≠roi¬≠den oppi¬≠mis¬≠po¬≠ten¬≠ti¬≠aa¬≠lin ja kehi¬≠tyk¬≠sen kan¬≠nalta upea asia, sill√§ se sis√§l¬≠t√§√§ muu¬≠hun toi¬≠min¬≠taan ver¬≠rat¬≠tuna eni¬≠ten syv√§l¬≠li¬≠sen pro¬≠ses¬≠soin¬≠nin het¬≠ki√§, Reunamo toteaa.

Varhaiskasvattajan teh¬≠t√§¬≠v√§n√§ on tukea lap¬≠sen leik¬≠kien rik¬≠kautta ja kehi¬≠tyst√§. Tietyn lei¬≠kin syven¬≠t√§¬≠mi¬≠sen lis√§ksi sen eri muo¬≠to¬≠jen yhdis¬≠tely on t√§r¬≠ke√§√§. T√§m√§n vuoksi onkin kes¬≠keist√§ tukea mah¬≠dol¬≠li¬≠sim¬≠man moni¬≠puo¬≠li¬≠sia leik¬≠kej√§, sanoo Reunamo.

Kun esi¬≠ne¬≠leik¬≠kiin saa¬≠daan yhdis¬≠tet¬≠ty√§ motii¬≠veja, eli tari¬≠nal¬≠li¬≠suutta ja juoni, lap¬≠sen oppi¬≠mis¬≠mah¬≠dol¬≠li¬≠suu¬≠det para¬≠ne¬≠vat. Roolileikiss√§ esiin¬≠tyv√§ esi¬≠nei¬≠den tut¬≠ki¬≠mi¬≠nen saat¬≠taa pie¬≠nen kokei¬≠li¬≠jan asian¬≠tun¬≠ti¬≠jan roo¬≠liin. Lis√§ksi kun roo¬≠li¬≠leik¬≠kiin saa¬≠daan lis√§t¬≠ty√§ s√§√§n¬≠t√∂j√§, oppi¬≠vat lap¬≠set erot¬≠ta¬≠maan motiiveja.

‚ąí Lasten lei¬≠kiss√§ ei kui¬≠ten¬≠kaan ole suo¬≠ta¬≠vaa suo¬≠sia pel¬≠k√§s¬≠t√§√§n mah¬≠dol¬≠li¬≠sim¬≠man ‚ÄĚkor¬≠kea¬≠ta¬≠soista‚ÄĚ leik¬≠ki√§, vaan moni¬≠puo¬≠li¬≠nen leikki on lap¬≠sen kehi¬≠tyk¬≠sen kan¬≠nalta mie¬≠lek¬≠k√§√§m¬≠p√§√§, toteaa Reunamo.

Varhaiskasvattajalla onkin suuri rooli lap¬≠sen oppi¬≠mis¬≠mah¬≠dol¬≠li¬≠suuk¬≠sien vah¬≠vis¬≠ta¬≠mi¬≠sessa ja ylei¬≠sen kehi¬≠tyk¬≠sen tukemisessa.

‚ąí Kaiken kaik¬≠ki¬≠aan monen¬≠lai¬≠nen leikki n√§yt¬≠t√§√§ ole¬≠van hyv√§ksi 1‚Äď3‚ÄĎvuotiaalle lap¬≠selle. Erilaiset esi¬≠ne¬≠lei¬≠kit ovat val¬≠lalla ole¬≠via upeita leik¬≠kej√§, mutta rooli- ja s√§√§n¬≠t√∂¬≠leik¬≠kej√§ kan¬≠nat¬≠taa akti¬≠voida aina tilai¬≠suu¬≠den tul¬≠len, Reunamo vinkkaa.

Minna Jerrman