Mobiilipeli rohkaisee puhumaan

− Perhetyön tueksi kehitetyssä pelissä on yhdeksän nuoruutta koskevaa aihealuetta, joista pelaajat valitsevat haluamansa. Aiheet käsittelevät muun muassa itsenäistymistä, seurustelua ja seksuaalisuutta sekä vapaa-aikaa ja kaverisuhteita, kertovat Hanna Mäkiaho ja Susanna Sillanpää. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Tabletin ruudulla pyörii hyrrä, joka arpoo kysymyksen: kuinka pidät kiinni nuorestasi silloinkin, kun hän osoittaa, ettei kaipaa vanhempaa?

Kysymys kuuluu HowZit Bro ‑mobiilipeliin, joka on tarkoitettu murrosikäisille nuorille ja heidän vanhemmilleen. Pelin ovat suunnitelleet sosiaalialan ammattilaiset Hanna Mäkiaho, Susanna Sillanpää ja Sarita Taipale.
− Peliä voi pelata työntekijän läsnä ollessa kolmella tavalla. Yksi tapa on tehdä niin, että pelaajina ovat vain nuoret. Toisessa vaihtoehdossa nuori pelaa vanhempiensa kanssa ja kolmannessa vanhemmat keskenään, kertovat Hanna Mäkiaho ja Susanna Sillanpää.

Pelissä on yhdeksän nuoruutta koskevaa aihealuetta, joista pelaajat valitsevat haluamansa. Aiheet käsittelevät muun muassa itsenäistymistä, seurustelua ja seksuaalisuutta sekä vapaa-aikaa ja kaverisuhteita. Kun aihealue on valittu, arpoo peli kysymyksen sen mukaan, ketkä pelaavat. Sen jälkeen osallistujat keskustelevat kysymyksen herättämistä ajatuksista. Osallistujia kannattaa olla korkeintaan viisi, jotta kaikki uskaltavat sanoa jotain. Pelin kesto vaihtelee.

Keskustelua voi syntyä niinkin paljon, että puolessatoista tunnissa ehtii käsitellä vain kolmesta neljään kysymystä.

− Minäkään en työntekijänä tiedä, mikä kysymys milloinkin tulee. Meistä on hyvä, ettei työntekijä voi valmistautua etukäteen. Näin keskustelu pysyy raikkaana ja tuoreena. Sitä paitsi ei ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia, Sillanpää sanoo.

– Valtasuhteet tasoittuvat, kun kysymykset antaa ammattilaisen sijaan peli. Tämä toimiinuorille, joiden maailmaan pelit muutenkin luontevasti kuuluvat. Nyt vain ammattilaiset ja vanhemmat tulevat mukaan siihen maailmaan, Mäkiaho jatkaa.

Kysymykset koukuttavat

Ammattilaiset vievät keskustelua syvemmälle tai laajentavat sitä. Tärkeä tehtävä on osata sulkea keskustelu niin, etteivät vaikeat asiat jää auki. Ammattilainen ei kirjaa pelissä esiin tulleita asioita, sillä se saattaa vaikuttaa tilanteen avoimuuteen ja tunnelmaan.

HowZit Bro eroaa perinteisistä tietokonepeleistä siinä, ettei peli pääty yhden voittoon ja toisten häviöön. Sillanpään ja Mäkiahon mukaan pelissä voittavat kaikki, kun pelaajien kesken syntyy vuorovaikutusta.

− Peli herättää tunteita. Keskustelun aikana osallistujat sanovat toisilleen paljon myönteisiä asioita, joita ei välttämättä arjessa tule sanottua, Mäkiaho sanoo.

Kyseessä on hyötypeli, joten siihen on vaikea jäädä koukkuun. HowZit Brota käytetään muun muassa kouluissa ja lastensuojelutyössä. Peliä kiitetään siitä, että se helpottaa keskustelua aroista aiheista. Se auttaa lievittämään häpeää, joka voi tulla esiin esimerkiksi silloin, kun aikuiset yrittävät puhua nuoren kanssa seksistä.
− Yhdessä koulussa peliä kokeilivat kuudesluokkalaiset parin kuukauden ajan. Kysyimme oppilailta, mitä pelin aihealuetta he pitivät mielenkiintoisimpana. Erään pojan mielestä se oli seurustelu ja seksuaalisuus, koska hän koki
niistä aiheista puhumisen vaikeaksi kotonaan, Sillanpää sanoo.

Yrittäjinä tyhjillä markkinoilla

Mäkiaho, Sillanpää ja Taipale perustivat vuonna 2015 yrityksen Family Support House, joka kehittää pelinomaisia työvälineitä sosiaalialalle. Yritystä pyöritetään vapaa-ajalla, sillä kaikki saavat leipänsä vielä palkkatyöstä. Tuoreet yrittäjät tuntevat olevansa alalla varsin yksin. Vastaan ei ole tullut muita yrityksiä, jotka kehittävät samantyyppisiä työmenetelmiä kuin he.

− Jos alalle tulisi muita digitaalisia työvälineitä tarjoavia yrityksiä, auttaisi se meitä kaikkia. Ammattilaiset ottaisivat työvälineet silloin ehkä helpommin käyttöön, Mäkiaho pohtii.

Sillanpää ja Mäkiaho ovat huomanneet monien sosiaalialan ammattilaisten vielä vierastavan mobiilipelien tai muiden digitaalisten työmenetelmien käyttämistä. Heitä saattaa pelottaa, etteivät osaa käyttää niitä. Toisaalta uusia välineitä eivät kaikki pääse edes kokeilemaan, jos työpaikalta puuttuvat tabletit ja älypuhelimet. Sillanpää ja Mäkiaho toivovat tilanteen muuttuvan.

Tällä hetkellä markkinat ovat tyhjät. Se vaikeuttaa uudenlaisen työmenetelmän esiin tuomista.

− Asiakkaiden lisäksi sosiaalialan ammattilaiset hyötyvät digitaalisista työvälineistä. Saamiemme käyttäjäkokemusten mukaan pelin kaltainen työväline vahvistaa ammattilaisten työtä, sillä se tuo siihen struktuurin. Peli nopeuttaa vuorovaikutuksen syntymistä aiheista, jotka vaativat keskustelua, Sillanpää sanoo.

Digitaalisten työvälineiden käyttämisen pitää myös olla helppoa. Sillanpää ja Mäkiaho painottavat, että hekin ovat kaikkea muuta kuin tekniikkaneroja. Yrityksessään he tuottavat peleihin sisällön, yhteistyökumppanina toimivat pelifirmat hoitavat tekniikan ja muokkaavat sisällöstä pelillisen.

Hyötypelejä perheille

Family Support Housen ensimmäinen tuote on HowZit Bro, ja tarkoitus on laajentaa tuotevalikoimaa. Kesäkuussa yritys voitti yhteistyökumppaninsa kanssa Kuopion kaupungin järjestämän teknologiakilpailun.

Family Support House on lisäksi käynyt esittäytymässä muun muassa kasvuyritystapahtuma Slushissa ja päässyt finaalikolmikkoon kilpailussa, jossa etsittiin digitaalisia pelillisiä innovaatioita terveysalalle.

− Tavoitteenamme on tehdä myös sellaisia hyödyllisiä pelejä, joita perheet voisivat käyttää keskenään ilman työntekijän läsnäoloa. Pelit voisi kuka tahansa ladata sovelluskaupasta netissä. Näin perheet pystyisivät tarttumaan ongelmiinsa ennen niiden kärjistymistä, Mäkiaho sanoo.

Johanna Merilä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *